052-6216012 | 052-6216023   |  hinuch@maslan.org.il  :לפרטים והזמנת סדנאות

הציבור הדתי

רציונל

אלימות ואלימות מינית בפרט הינן תופעות חברתיות שכיחות ביותר בקרב כלל האוכלוסייה. מחקרים מראים כי תופעות חברתיות אלו שכיחות במידה זהה בציבור הדתי, ולמעשה אין חלק בחברה אשר אינו סובל מהשלכותיהן של תופעות האלימות והאלימות המינית. מתוך הנתונים של איגוד מרכזי הסיוע עולה כי אחת מתוך שלוש נשים ואחד מתוך שישה גברים עברו או יעברו סוג כלשהו של פגיעה מינית במהלך חייהם. אחד לעשרה ילדים יעברו או עוברים פגיעה מינית בחייהם.

במסל"ן אנו מאמינות כי עבודת חינוך, מניעה והסברה הם הדרכים העיקריות והמשמעותיות במלחמתנו לצמצום התופעות החברתיות הקשות הללו. כדי להתמודד באופן אחראי ומקצועי עם מניעה, איתור, זיהוי וטיפול באירועים ובהתנהגויות של אלימות ואלימות מינית עלינו להכיר את ההיבטים, המאפיינים וההשלכות של התופעה, החל מהכרה ביחסנו אליה ועד להבנה של כל משמעויותיה השונות ושל הדינאמיקה של הפגיעה המינית שמשפיעה ברמת הפרט, המשפחה, הקבוצה, הקהילה והחברה כולה.

פעילות מחלקת החינוך של מסל''ן מובילה שינוי חברתי על-ידי עידוד שיח פתוח ומאפשר. מטרת שיח זה היא לבחון ולשנות עמדות ותפישות חברתיות המתייחסות להבניות חברתיות, ליחסים בין המינים, לאחריות חברתית וליחס לנפגעי/ות עבירות מין. כל זאת מתוך היכרות עמוקה וכבוד לחברה הדתית, להלכה ולאורח החיים הדתי.

 

 

איך זה עובד הכי טוב?

על מנת שנוכל לקיים שיח פתוח ומקדם עם ילדים ובני נוער בנושאים הקשורים לאלימות ולאלימות מינית, יש צורך לקיים מפגשי הכנה ולמידה עם ההורים והצוותים החינוכיים / טיפוליים האמונים עליהם במסגרות השונות. חשוב מאוד שהם יכירו את המציאות ואת הנתונים העדכניים בתחום האלימות המינית ואת מקורות הסיוע, וכמו כן חשוב שירכשו וייפתחו כלים שיעמדו לרשותם בהתמודדות עמה.

 

מה אנחנו מציעות?

מחלקת החינוך מקיימת סדנאות רבות לילדים ונוער אשר שמות דגש על מיומנויות שונות ומסרים שונים בהתאם לצורך של הילדים ולגיל.

  • כל המנחים אשר מעבירים את הסדנאות עברו הכשרה ספציפית לעבודה עם ילדים בגילאים אלו.

  • משך הסדנאות הוא 45–90 דקות, בהתאם לצורכי הקבוצה.

  • מומלץ להזמין סדרת סדנאות כדי ליצור תמונה שלמה ותהליך משמעותי עבור הילדים.

  • ניתן להעביר את הסדנאות במהלך יום הלימודים או בשעות אחר הצהריים והערב, בהתאם לצורכי המערכת.

  • ניתן להעביר את הסדנאות גם בשפות רוסית ואנגלית.

 

למי זה מתאים?

  • ילדים בגיל הרך.

  • ילדים בגילאי בית ספר יסודי הלומדים במסגרות החינוך הדתי השונות.

  • תלמידי תיכונים דתיים, ישיבות תיכוניות, ישיבות גבוהות וכוללים.

  • תלמידות תיכונים דתיים, אולפנות ומדרשות לבנות.

  • הורים לילדים ומתבגרים החיים בקהילות דתיות.

  • צוותים חינוכיים וטיפוליים הפועלים במסגרות החינוך הדתי.

  • סוכני שינוי בציבור הדתי – רכזי קהילות, פעילים חברתיים, רבנים ומדריכי כלות וחתנים.

 

הכשרת צוותי חינוך ואנשי מקצוע

נושאי הסדנאות להכשרת הורים וצוותי חינוך

  • אלימות מינית: הגדרות, מיתוסים ועובדות.

  • חשיפת הסוד, סימני איתור וזיהוי.

  • תגובות נפגע/ת ועקרונות לסיוע ראשוני.

  • התבגרות במרחב פורנוגראפי.

  • "מין שיח שכזה" – תקשורת אפקטיבית עם ילדים ונוער בנושא מיניות.

* לפירוט הסדנאות ראו לשונית "הדרכת הורים" ולשונית "צוותי חינוך"


 

סדנטות לגיל הרך

מערך הסדנה לגיל הרך בנוי משלושה מפגשים. כל מפגש מועבר בדרך יצירתית תוך כדי שימוש בהחצנה ובמשחק – כלים המותאמים לגיל הילדים. בכל מפגש יש גילוי, עיבוד ותרגול של הנושא. אנו מציינים ומדגישים בכל מפגש את חשיבות הפנייה למבוגר בשל הסיוע בעת בלבול או מצוקה.

 

אני וגופי

במפגש זה נלמד את שמות החלקים השונים בגוף ואת תפקידם תוך מתן שמות לאיברים המוצנעים / פרטיים. נלמד למי מותר לגעת בהם ובאלו מצבים, וכן כיצד לפעול במצבים השונים.

 

רגשות ונגיעות

במפגש זה נחשף בפני סוגי נגיעות שונים. נזהה מהי תחושה נעימה עבורנו ומה פחות, לצד מהי נגיעה מתאימה ומהי נגיעה לא מתאימה.

 

סודות

במפגש זה נלמד מהו סוד, נבחין בין "סוד טוב" לבין "סוד רע", ונדגיש כמה חשוב לשתף מבוגר / דמות שסומכים עליה בתוכן של סוד רע / סוד מבלבל.

 

סדנאות לגילאי בית הספר היסודי

 

רגשות ונגיעות

הסדנה עוסקת בהבחנה בין נגיעות נעימות ולא נעימות, מתאימות ולא מתאימות, ומדגישה את זכותו של כל ילד על גופו. הילדים נפגשים בסביבה בטוחה, ובאפשרותם להכיר בדרך חווייתית מגוון רחב של רגשות ולדון בשאלות העוסקות במתן לגיטימציה לרגשות אישיים ולהבדלים אינדיבידואליים בהקשר לתחושות ולרצונות. דרך דיון וחשיבה על דוגמאות מחיי היום-יום שלהם הם מפנימים את נושא שמירת הגבולות, האוטונומיה והכבוד לגוף, לרגשות ולמרחב הפרטי של עצמי ושל האחר.

 

חברוּת

החברות חשובה לאדם ומעשירה את חייו. בני האדם תמיד מנסים לעמוד על טיבה ועל משמעותה של החברות, לדעת כמה זמן היא תימשך? ומהי חברות אמת? אין זה פלא שהפרט מקדיש זמן רב בניסיון להחליט מי הם חבריו האמתיים. הדבר החשוב ביותר בין חברים הוא לקיים קשר של הבנה, של שיתוף, של תמיכה ושל עזרה הדדית. בסדנה זו יעסקו המשתתפים הצעירים בהבנה ובקבלה של החברות בתור תהליך מתפתח, שיש לחזקו לאורך זמן דרך עבודה על היכולת להשמיע את עצמי ולראות את האחר.

 

סודות

הסדנה עוסקת בהתמודדות עם סוגיית ה"סוד". דרך צפייה משותפת בסרטון על סיפורו של ילד המתמודד עם סוגיה זו נדון בהבדלים בין גילוי סוד, שהוא בבחינת "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם", לבין רכילות ולשון הרע. מדוע חשוב לשתף בסוד? ומי האנשים בסביבתנו שאותם אנו יכולים וצריכים לשתף כאשר קורה לנו או לחבר\ה שלנו משהו לא טוב?

 

"מי מרים ידיים?"

סדנה המועברת בדרך חווייתית ומטרתה לאפשר דיון בסוגיית האלימות: אילו סוגי אלימות קיימים? מהן ההתנהגויות שאנו מחשיבים לאלימות? כיצד ניתן לחיות לאור ערכי היסוד שתורתנו מורה לנו – "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך"?, "ואהבת לרעך כמוך"?. כיצד ניתן להיעזר בתקשורת בינאישית חיובית ובהפנמת ערכי יסוד של כבוד הדדי ושל שוויון על מנת ליצור סביבה נטולת אלימות?

 

"מחוץ למעגל" – לחץ חברתי

הסדנה מציגה בפני ילדים את הדילמה המאפיינת את חייהם החברתיים: הרצון להיות שייך ודומה לאחרים אל מול הצורך להביע ולבטא את דעתם, את רצונם ואת ייחודיותם. בסדנה זאת נבחן את ההשפעות השונות של הלחץ החברתי על הפרט ועל הקבוצה. מהן ההתנהגויות שאנו מבצעים בעקבות הלחץ החברתי? במי הן פוגעות? כיצד אנחנו יכולים לעמוד בלחץ החברתי ולבחור את ההתנהגויות הנכונות לנו? מהן ההשלכות של החרם המופנה כלפי מישהו בקבוצה? לאן זה עלול להוביל אותו ואותנו?

 

"זה לא משחק"

בסדנה זו ננסה לבחון מתי משחק הופך "משחק אסור", קרי משחק אלים או פוגע. נבין שמשחק שיש בו מרכיבים של כפייה, אלימות או פגיעה כלפי מישהו מהמשתתפים אינו משחק. נדון בהשלכות האפשריות ונחשוב יחד מה ניתן לעשות ולמי ניתן לפנות כאשר נתקלים ב"משחקים אסורים"?

 

 

סדנאות לגיל חט"ב ותיכון

גיל ההתבגרות: שינויים פיזיים ונפשיים

תקופת "גיל ההתבגרות" מוגדרת בתור תקופה המקשרת בין ילדות לבגרות. תחילתה בגיל עשר–שתים-עשרה שנים עם ראשית ההתפתחות הגופנית-מינית ועם המעבר מתלות בהורים לעצמאות ולגיבוש זהות עצמית. תהליך זה מעסיק רבות את הנער והנערה המתבגרים ומטלטל את עולמם הרגשי, המשפחתי והחברתי. הנערים מגלים פחות עניין בפעילויות ההורים, מתרחקים מהם בהדרגה ומקדישים את רוב זמנם לפעילות עם בני גילם. כמו כן השינויים הגופניים המהירים גורמים להתעסקות-יתר של המתבגרים בדימוי גופם ובהופעתם החיצונית. בסדנה זו אנו מבקשים להעביר ידע לבני הנוער על אודות השינויים הפיזיים והרגשיים המאפיינים גיל זה וכן ליצור שיח פתוח הנוגע לשינויים הפנימיים המצויים במעבר בין ילדות לבגרות.

 

דימוי עצמי ודימוי גוף

דימוי העצמי ודימוי הגוף מושפעים מגורמים חברתיים, מגדריים ותרבותיים. בעידן המודרני אנו חשופים למסרים סמויים וגלויים המועברים באמצעות המדיה ואשר מעודדים אותנו לרצות להידמות ל"דמויות האידיאליות". רבים חשים תסכול תמידי בניסיון הבלתי פוסק להתחקות אחר האידיאל המושלם, כפי שנתפס בעיני החברה. זאת, פעמים רבות, על חשבון עיסוק בזהות הפנימית. בסדנה זו נבין את ההשפעות שיש לדימוי העצמי על חיינו ונעודד דימוי עצמי חיובי. כמו כן נפתח חשיבה ביקורתית על מסרים המועברים באמצעים השונים על נורמות מראה והתנהגות.

 

"מגדירים אותי" – על הבניה חברתית

סדנה חווייתית הבוחנת את הדימויים הנשיים אל מול הדימויים הגבריים בחברה. נשאל מהן ההשלכות של דימויים אלו על יצירת המציאות החברתית והאישית שלנו? הסדנה מאפשרת לכל נער ונערה לשאול את עצמם האם הם מסכימים עם הדימויים האלו והאם הם שותפים להם? האם הדימויים מציאותיים? האם הם נכונים עבורם? כיצד ביכולתם להועיל או להזיק לנו? האם ניתן ליצור שיח אחר ודימויים חלופיים? והאם ישנם מודלים שונים ורצויים להזדהות ולחיקוי?

 

"מחוץ למעגל" – לחץ חברתי

הסדנה מציגה בפני התלמידות והתלמידים את הדילמה המאפיינת את חייהם החברתיים: הרצון להיות שייך ודומה לאחרים אל מול הצורך להביע ולבטא את דעתם, את רצונם ואת ייחודיותם. הלחץ החברתי בא לידי ביטוי בהתנהגויות ובמעשים שאינם נובעים מתוך רצון ובחירה חופשיים. בסדנה זאת נבחן את ההשלכות בהיבטים השונים של הלחץ החברתי – מתי וכיצד עלינו להתאמץ ולעמוד על שלנו, גם כשנדמה שכולם חושבים אחרת? האם אנחנו מוכנים לעשות דברים שליליים רק בגלל לחץ של חברים? אילו התנהגויות ומעשים עלולים להתבצע תחת לחץ חברתי, ומהן תוצאותיהם?

 

"מדברים על אלימות"

סדנה המועברת בדרך חווייתית ומטרתה לאפשר דיון בסוגיית האלימות: אילו סוגי אלימות קיימים? מהן ההתנהגויות שאנו מחשיבים לאלימות? כיצד ניתן לחיות לאור ערכי היסוד שתורתנו מורה לנו – "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך"?, "ואהבת לרעך כמוך"?. כיצד ניתן להיעזר בתקשורת בינאישית חיובית ובהפנמת ערכי יסוד של כבוד הדדי ושל שוויון על מנת ליצור סביבה נטולת אלימות?

 

"חברה במבחן": מיתוסים ועובדות על פגיעות מיניות

בסדנה המוצעת ביקשנו לאפשר לנערים ולנערות לבחון את המציאות הרווחת בקבוצת השווים ולגלות מהן עמדותיהם לגבי פגיעה מינית. ילדינו, כמו כולנו, חיים במציאות שבה שולטות הבניות חברתיות, ולא תמיד מתאפשר להם לברר באופן מסודר עם עצמם ועם חבריהם מהן הנורמות המקובלות ביחס להתנהגויות בעלות גוון מיני. מה הם חושבים עליהן? כיצד הם מרגישים בנוגע להן? ומהם "הקווים האדומים" או הגבולות הפנימיים והחיצוניים שיש לכל אחת ואחד מהם. חשוב שנסייע להם לברר את הקול הפנימי של כל אחד ואחת מול הלחצים הקבוצתיים ונחשוף אותם ל"קול" החוק וההלכה.

 

"חברה במבחן" – בין חוק למוסר בפגיעות מיניות

בסדנה זו נעמיק לתוך מורכבות הדינאמיקה של הפגיעות המיניות ונראה כיצד מורכבות זו מתגלמת בחוק. נכיר את הכלים המשמשים את החוק בקביעתו מהי פגיעה מינית, ובהם: מבחן שוויון, הסכמה וכפייה. נכיר את המושגים: גילאי הסכמה, יחסי מרות-סמכות, הסכמה חופשית מדעת ועוד. נבחן את התגלמות החוק על-ידי זימון מקרי בוחן.

 

"התחום האפור" – מצבים אפורים, גבולות אישיים וסוגי מגע

בסדנה זו נדון בשאלות: מהו מגע מותר ומהו מגע אסור? מתי ואיך מציבים גבולות? כיצד אוכל להתמודד עם מצב שבו אני חש/ה שמישהו מנסה לחצות את הגבולות שלי או לעשות משהו שאינו נעים ואינו רצוי מבחינתי? הסדנה עוסקת במתן לגיטימציה לתחושות אישיות ולהבדלים אינדיבידואליים באשר לתחושות גוף ולרגשות ומאוויים. כמו כן עוסקת הסדנה בחשיבות הכבוד והשמירה על גבולות העצמי והאחר.

 

קשר של שתיקה

פגיעה מינית מהווה אירוע טראומתי יוצא דופן בחומרתו ובהשלכותיו, והיא מביאה במקרים רבים למצוקה נפשית קשה ולפגיעה בתפקוד בכל תחומי החיים. למרות זאת, רק כעשרה אחוזים מהנפגעות ומהנפגעים מדווחים על הפגיעה ופונים לעזרה. מרביתם חוששים שהחברה תפנה להם עורף, תתנכר להם ואף תאשים אותם בתקיפה שעברו. מאמצי ההסתרה וההתמודדות העצמית עם הפגיעה ועם הסוד הטראומתי מביאים לתחושות של בידוד, חריגות, אשמה, בושה ואף לפגיעה עצמית. בסדנה זו נדון בהשלכות הפגיעה על חיי היום-יום של הנפגע/ת. בנוסף נבחן מהו מקומנו כפרטים בחברה בשבירת קשר השתיקה וביצירת אמפתיה כלפי הנפגע/ת? כיצד ניתן לתמוך ולעזור? ולאילו גורמי סיוע ניתן לפנות במקרה של פגיעה?

 

"נתפסים ברשת" – גלישה בטוחה

בשנים האחרונות אמצעי התקשורת השונים הפכו זמינים, נגישים ומידיים כמעט לכל אחד, כשקהל היעד המרכזי הוא ילדים ובני נוער. בסדנה זו אנו דנים באפשרויות הרבות שמציעים לנו אמצעי התקשורת, ביתרונות לצד הסכנות ובדרכים לפיתוח הרגלי שימוש בטוחים ומושכלים באמצעים אלו.

 

"זה לא משחק" – סדנה על אלימות פיזית ואלימות מילולית ברשת

הסדנה עוסקת בתופעה קשה אשר לאחרונה הפכה נפוצה מאוד בזירת בית הספר, בעקבות שילוב בין התנהגויות אלימות לבין השימוש במדיה ובטכנולוגיה: מעשי "קונדס" לכאורה, שהינם מעשים אלימים ופוגעניים לכל דבר, אשר מתועדים באמצעות הטלפונים הסלולאריים ומופצים באמצעות הרשתות החברתיות. הסדנה עוסקת בהבחנה בין משחק לבין אלימות, בהבנת כוחה והשפעתה של הסביבה החברתית ובזיהוי התנהגויות שהן בבחינת חציית קו אדום.

 

"אהבה חונקת" – חיזור אלים ונורות אדומות

סדנה העוסקת בדינאמיקה של אלימות בין בני זוג כפי שהיא מתפתחת החל מראשית הקשר. בסדנה נצפה בסרט המתאר את תחילתה של מערכת יחסים ההופכת בהדרגה למערכת יחסים אלימה. הסרט מהווה מצע לדיון בשאלות כגון: מתי חיזור תמים הופך לחיזור אלים? כיצד ניתן למנוע התפתחות של מערכת יחסים פוגענית או להתמודד עמה? מהן נוריות האזהרה שיש לשים אליהן לב? מה ניתן לעשות? למי ניתן לפנות?

 

"זוגיות בשניים"

הסדנה עוסקת בזוגיות המאפשרת עצמאות ונפרדות לכל אחד מהצדדים, ומזמנת דיון במושגים: דימוי עצמי, תקשורת בינאישית, גבולות ואסרטיביות, כבוד הדדי והתחשבות. כמו כן מציעה הסדנה כלים בסיסיים ליצירת תשתית לזוגיות בריאה.

 

"תיק תקשורת" – מיומנויות לתקשורת מיטבית ולא אלימה

מדי יום ביומו אנחנו מתקשרים עם בני משפחה, עם חברים, עם מכרים ועם אינספור אנשים זרים שמעולם לא פגשנו קודם לכן. כישורי התקשורת שלנו הם אלה שמאפשרים לנו להתנהל מול אנשים אחרים בצורה מסודרת, לגרום לאנשים להבין אותנו ולאפשר לנו להבין את האנשים שמתקשרים עמנו. בסדנה זו נעמוד על חשיבות התקשורת ועל השפעתה על איכות היחסים הבינאישיים בחיינו. נזמן התנסויות חברתיות ונחתור לתרגום המסרים החברתיים שבהתנהגות הלומדים הלכה למעשה.

 

"עניין מטריד" – היכרות עם החוק למניעת הטרדה מינית

תופעת ההטרדה המינית קיימת ונפוצה סביבנו – בשירות המדינה, במוסדות לימודים, במקומות עבודה, ברחוב ולמעשה בכל מקום שבו אנו נמצאים. הסדנה תספק ידע למשתתפים, שעוד רגע נכנסים למסגרת כזו או אחרת או שנמצאים בתחילת תקופת שירות או מקום עבודה, בנושא תופעת ההטרדות המיניות. בסדנה יוסבר על החוק למניעת הטרדה מינית ויפורטו ההשלכות הנגזרות מתופעה זו – בפן החוקתי, בפן האישי של קרבנות הטרדה מינית ובפן החברתי. על מנת להביא למניעה ולמיגורה של תופעה זו על התלמידים להכירה ולהבין מהן השלכותיה.

 

קבוצות תהליכיות פסיכו חינוכיות

פרויקט "שגרירים צעירים, נוער נגד אלימות"

זהו פרויקט חינוכי ייחודי המוכר במסגרת התכנית למעורבות חברתית בבתי הספר ומותאם לה. הפרויקט מיועד לבני נוער ומותאם לציבור הדתי. הפרויקט עוסק במניעת אלימות ואלימות מינית ובאקטיביזם חברתי, ומעניק מרחב המאפשר לבני הנוער שייכות, ביטוי עצמי, דיון, שיתוף ועשייה למען החברה. אנו פועלים מתוך אמונה שתהליך של הקניית ידע וכלים לקבוצת בני נוער ישפיע גם על קבוצת השווים שלהם ועל סביבתם, ושהם יתפקדו כשגרירים צעירים בהאצת שינוי חברתי. במהלך הפרויקט עוברים השגרירים תהליך אישי וקבוצתי ארוך טווח, אשר כולל מפגשים שבועיים המשלבים תוכן תוך העמקה בשאלות של זהות עצמית וקבוצתית, לחץ חברתי, אקטיביזם חברתי, מנהיגות ועוד. בתור חלק מהפרויקט יוזמים החניכים פרויקט למען הקהילה, ומוציאים אותו לפועל בתמיכת מסל"ן.