ביה״ס וחינוך בלתי פורמאלי

052-6216012 | 052-6216023   |  hinuch@maslan.org.il  :לפרטים והזמנת סדנאות

 
סדנאות לגילאי בית ספר יסודי

משך כל סדנה – עד שעה וחצי – בהתאם לצרכי המסגרת.

״מחוץ למעגל״ – לחץ חברתי

הסדנה מציגה בפני הילדים את הדילמה המאפיינת את חייהם החברתיים: הרצון להיות שייך ודומה לאחרים אל מול הצורך להביע ולבטא את דעתם, את רצונם ואת ייחודיותם. הלחץ החברתי בא לידי ביטוי בהתנהגויות ובמעשים שאינם נובעים מתוך רצון ובחירה חופשיים. בסדנה זאת נבחן את ההשפעות השונות של הלחץ החברתי – על הפרט ועל הקבוצה. מהן ההתנהגויות שאנו מבצעים בחסות הלחץ החברתי? במי הן פוגעות? כיצד אנחנו יכולים לעמוד בלחץ החברתי ולבחור את ההתנהגויות הנכונות לנו? מהן ההשלכות של חרם המופנה כלפי מישהו בקבוצה? לאן זה עלול להוביל אותו ואותנו?

סודות

הסדנה עוסקת בהתמודדות עם סוגיית ה"סוד", דרך סיפורו של ניר המועבר בצפייה משותפת בסרטון. נדון בהבדלים בין סוד לבין הלשנה או רכילות, מדוע חשוב לשתף בסוד ומי האנשים בסביבתנו אותם אנו יכולים וצריכים לשתף כאשר קורה לנו או לחבר\ה שלנו משהו לא טוב.

"זה לא משחק"

בסדנה זו ננסה לבחון מתי משחק הופך "משחק אסור", כלומר משחק אלים או פוגע. נבין שמשחק שיש בו מרכיבים של כפייה, אלימות או פוגענות כלפי מישהו מהמשתתפים, הוא לא משחק. נדון בהשלכות האפשריות ונחשוב ביחד מה ניתן לעשות ולמי ניתן לפנות כאשר נתקלים ב"משחקים אסורים".

רגשות ונגיעות

הסדנה עוסקת בהבחנה בין נגיעות נעימות ולא נעימות, מתאימות ולא מתאימות ומדגישה את זכותו של כל ילד על גופו. הילדים נפגשים בסביבה בטוחה ובדרך חווייתית, עם האפשרות להכיר מגוון רחב של רגשות, ובשאלות העוסקות במתן לגיטימציה לרגשות אישיים ולהבדלים אינדיבידואלים לגבי תחושות ורצונות. הם מפנימים דרך דיון וחשיבה על דוגמאות מחיי היום - יום שלהם את נושא שמירת הגבולות, האוטונומיה והכבוד לגוף, לרגשות ולמרחב הפרטי של עצמי ושל האחר.

״נתפסים ברשת״ – גלישה בטוחה

בשנים האחרונות אנו נתקלים בתופעה שבה תכני ואמצעי המדיה השונים הפכו זמינים, נגישים ומיידים כמעט לכל אחד, כשקהל היעד המרכזי הוא ילדים ובני נוער. בסדנה נדון באפשרויות הרבות שמציעים לנו אמצעי המדיה, ביתרונות ובסכנות ובפיתוח הרגלי שימוש בטוחים ומושכלים בתכנים: צ’טים ומסנג’ר, רשתות חברתיות, אתרים שונים, סרטונים, הטלפון הסלולרי ותכני המדיה השונים.

״מי מרים ידיים?״

סדנה חווייתית בנוסח "הישרדות" המאפשרת דיון בתופעת האלימות: אילו סוגי אלימות קיימים? מהן ההתנהגויות שאנו מחשיבים כאלימות? כיצד ניתן באמצעות תקשורת בינאישית חיובית והפנמת ערכים יסודיים של כבוד הדדי ושוויון ליצור אווירה נטולת אלימות בסביבתנו.

סדנאות לגילאי חטיבת הביניים

משך כל סדנה – עד שעה וחצי – בהתאם לצרכי המסגרת.

״מחוץ למעגל״ – לחץ חברתי

הסדנה מציגה בפני המתבגרים את הדילמה המאפיינת את חייהם החברתיים: הרצון להיות שייך ודומה לאחרים אל מול הצורך להביע ולבטא את דעתם, את רצונם ואת ייחודיותם. הלחץ החברתי בא לידי ביטוי בהתנהגויות ובמעשים שאינם נובעים מתוך רצון ובחירה חופשיים. בסדנה זאת נבחן את ההשלכות וההיבטים השונים של הלחץ החברתי – מתי וכיצד עלינו להתאמץ ולעמוד על שלנו גם כשנדמה שכולם חושבים אחרת? האם אנחנו מוכנים לעשות דברים שליליים רק בגלל לחץ של חברים? אילו התנהגויות ומעשים עלולים להתבצע תחת לחץ חברתי ומהן תוצאותיהם

״סקס, סמים ואלכוהול״

לאחרונה עלתה תופעת צריכת האלכוהול בקרב ילדים ובני נוער לראש סדר היום הציבורי, עקב התגברות מקרי האלימות והאלימות המינית בקרב צעירים,  שדווח כי רבים מהם אירעו תחת השפעת אלכוהול. בסדנה זו נקיים דיון בדילמות הקשורות לצריכת אלכוהול, תוך הדגשת נושא האחריות האישית והחברתית. כמו כן, נבחן מהן ההשלכות של צריכת אלכוהול וכיצד היא עלולה להוביל לאלימות בכלל ולאלימות מינית בפרט.

מיתוסים ואמת על פגיעה מינית

סדנה העוסקת בנושא האלימות המינית כתופעה חברתית. הסדנה מזמנת דיון העוסק בתפיסות האישיות של כל אחד ואחת מהמשתתפים אל מול העובדות והנתונים הקיימים בשטח. הסוגיות הנדונות בסדנה: מהי אלימות מינית? ממה היא נובעת? עד כמה היא נפוצה? במי היא פוגעת ומדוע? האם יש מאפיינים מיוחדים לקורבנות או לתוקפים? כיצד אנחנו כחברה יכולים להשפיע על המציאות הזאת? מה ביכולתנו לעשות אם אנחנו או מישהו בסביבתנו נפגעים מאלימות מינית?

״אהבה חונקת״

סדנה העוסקת בדינאמיקה של אלימות בין בני זוג כפי שהיא מתפתחת החל מראשית הקשר. בסדנה נצפה בסרט המבוסס על סיפור אמיתי, המתאר מערכת יחסים רומנטית בין זוג צעירים אשר הופכת בהדרגה למערכת יחסים אלימה. הסרט מהווה מצע לדיון בשאלות כגון: מתי חיזור תמים הופך לחיזור אלים? כיצד ניתן למנוע התפתחות של מערכת יחסים פוגענית או להתמודד איתה? מהן נורות האזהרה שיש לשים אליהן לב? מה ניתן לעשות? למי ניתן לפנות?

גבולות ונגיעות

הסקרנות והרצון להתנסות ולבחון, הנובעים מתוך ההתפתחות הרגשית והגופנית המאפיינת את תחילת גיל ההתבגרות, מציבים אותנו בפני שאלות משמעותיות: מהו מגע מותר ומהו מגע אסור? מתי ואיך מציבים גבולות? כיצד מתמודדים עם מצב בו אני חש/ה שמישהו מנסה לחצות את הגבולות שלי או לעשות משהו שאינו נעים ואינו רצוי מבחינתי? הסדנא עוסקת במתן לגיטימציה לתחושות אישיות ולהבדלים אינדיבידואלים לגבי תחושות גוף, רגשות ומאוויים, כמו גם בחשיבות הכבוד והשמירה על הגבולות של עצמי ושל האחר.

״נתפסים ברשת״ – גלישה בטוחה

בשנים האחרונות אנו נתקלים בתופעה שבה תכני ואמצעי המדיה השונים הפכו זמינים, נגישים ומיידים כמעט לכל אחד, כשקהל היעד המרכזי הוא ילדים ובני נוער. בסדנה נדון באפשרויות הרבות שמציעים לנו אמצעי המדיה, ביתרונות ובסכנות ובפיתוח הרגלי שימוש בטוחים ומושכלים בתכנים: צ’טים ומסנג’ר, רשתות חברתיות, אתרים שונים, סרטונים, הטלפון הסלולרי ותכני המדיה השונים.

"זה לא משחק"

הסדנא עוסקת בתופעה קשה אשר לאחרונה נעשתה נפוצה מאוד בזירת בית הספר, כתוצאה משילוב בין התנהגויות אלימות לבין שימוש במדיה ובטכנולוגיה: מעשי "קונדס" לכאורה, שהינם מעשים אלימים ופוגעניים לכל דבר, אשר מתועדים באמצעות הטלפונים הסלולאריים ומופצים באמצעות הרשתות החברתיות. הסדנה עוסקת בהבחנה בין משחק לבין אלימות, בכוחה ובהשפעתה של הסביבה החברתית ובזיהוי ההתנהגויות שמהוות חציית קו אדום.

״קשר בטוח" (אהבה ויחסים, מיניות והתבגרות)

הסדנה עוסקת במין בטוח ובחשיבות השימוש באמצעי מניעה, לצד הבשלות והאחריות הנדרשות כאשר מחליטים לקיים יחסי מין. מטרת הסדנה היא לקשר בין יחסי מין בטוחים לבין בחירה חופשית ומושכלת, אחריות, בגרות ומוכנות וכן בריאות, כבוד הדדי, אכפתיות, אמון, דימוי עצמי ובטחון עצמי (סדנה זו מועברת לרוב בנפרד לבנים ולבנות).

״מגדירים אותי״ (גבריות ונשיות בהקשר החברתי)

דיון בדמויות הגבר והאישה ובתפקידיהם המסורתיים בחברה. כיצד אנו תופסים אותם? אילו תפקידים מצפים מכל אחד למלא? כיצד זה משפיע על כל אחד ואחת מאתנו ביום-יום? דיון בהבניות החברתיות המעצבות את התפקידים המגדריים ואת הדרך שבה אנו תופסים אותם. בסדנה נבחן גם את הקשר בין תפיסות חברתיות אלו לבין: בחירה חופשית, נורמות חברתיות ותרבותיות, לחץ חברתי, אני אל מול החברה, דימוי עצמי, אסרטיביות, ועוד סוגיות אישיות וחברתיות העולות בהקשר למגדר.

 
סדנאות לגילאי תיכון

משך כל סדנה – עד שעה וחצי – בהתאם לצרכי המסגרת.

״קשר השתיקה״

פגיעה מינית מהווה אירוע טראומטי יוצא דופן בחומרת השלכותיו ומביאה למצוקה נפשית קשה ולפגיעה בתפקוד בכל תחומי החיים. למרות זאת, רק כ 10%- מהנפגעות והנפגעים מדווחים על הפגיעה ופונים לעזרה. רובם חוששים מאוד שהחברה תפנה להם עורף, תתנכר להם ואף תאשים אותם בתקיפה שעברו. מאמצי ההסתרה וההתמודדות העצמית עם הפגיעה ועם הסוד הטראומטי מביאים לתחושות בידוד, חריגות, אשמה ובושה ואף לפגיעות עצמיות. בסדנה זו, נדון בהשלכות הפגיעה המינית על חיי היום יום של הנפגע/ת. נבחן מהו מקומנו כפרטים בחברה בשבירת קשר השתיקה וביצירת אמפתיה כלפי הנפגעות\ים, כיצד אפשר לתמוך ולעזור, ולאלו גורמי סיוע ניתן לפנות במקרה של פגיעה.

לחץ חברתי ואונס קבוצתי

מהו לחץ חברתי? מהן השפעותיו? לאילו התנהגויות מסוגלים בני אדם תחת השפעתו של לחץ קבוצתי? הסדנה עוסקת בהעלאת המודעות לתופעת הלחץ החברתי והקבוצתי בגיל ההתבגרות, ולהשלכותיה השונות. נידון הקשר בין לחץ חברתי לבין התנהגויות אלימות ופוגעניות בהן תופעת האונס הקבוצתי.

״עניין מטריד״ (מכיתה י"א)

החוק למניעת הטרדה מינית במדינת ישראל קובע חמש התנהגויות אסורות הנחשבות להטרדה מינית. הסדנה עוסקת בהיכרות עם התנהגויות אלו ועם אפשרויות הפעולה שלנו כאשר אנו נתקלים בתופעה של הטרדה מינית. בסדנה יינתנו דוגמאות מתוך עולמות התוכן הרלוונטיים: צבא, שירות לאומי, מקומות עבודה המעסיקים מתבגרים, בית ספר ועוד..

״גוונים באהבה״ (נטיות מיניות וסובלנות חברתית)

בסדנה זו נדבר על עולמם של בני נוער, אשר בנוסף לסערות גיל ההתבגרות שאותן חווים כל נער ונערה, מתמודדים עם שאלות קשות הנוגעות לזהותם המינית המשאירות אותם לעיתים במצוקה רגשית. נדון בקשיים אותם חווים מתבגרים בעלי נטיות מיניות מגוונות (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים, ביסקסואלים) ברמה הבסיסית ביותר: בבית הספר, מול חבריהם, הוריהם ומוריהם ובעיקר – מול עצמם. נדון בחשיבות הקבלה העצמית והחברתית של בעלי נטיות מיניות שונות.

״סקס, סמים ואלכוהול״

לאחרונה עלתה תופעת צריכת האלכוהול בקרב ילדים ובני נוער לראש סדר היום הציבורי, עקב התגברות מקרי האלימות והאלימות המינית בקרב צעירים, בהם דווח כי רבים מהם אירעו תחת השפעת אלכוהול. בסדנה זו נקיים דיון בדילמות הקשורות לצריכת אלכוהול, תוך הדגשת נושא האחריות האישית והחברתית. כמו כן, נבחן מהן ההשלכות של צריכת האלכוהול וכיצד היא עלולה להוביל לאלימות בכלל ולאלימות מינית בפרט.

״התחום האפור״

סקרנות ועוררות מינית, רצון ועניין להתחיל לקיים יחסי מין, השפעות חיצוניות ולחץ חברתי מאפיינים את ההתנסויות האינטימיות והמיניות הראשונות של רבים מבני הנוער. הסדנה עוסקת בהגדרת ובהבנת הסיטואציה- אונס לעומת יחסי מין בהסכמה ומרצון, ועושה שימוש בסרטון המתאר סיטואציה אינטימית בין בני זוג מתבגרים המידרדרת לאונס. הסדנה מזמנת דיון חשובומשמעותי בשאלות: כיצד יודעים מתי ישנם הסכמה ורצון, חשיבות התקשורת בין בני הזוג ומהי לשון החוק בנושא זה.

מיתוסים ואמת על פגיעה מינית

סדנה העוסקת במיתוסים ובדעות קדומות בנושא האלימות המינית בחברה הישראלית ובחברה המערבית בכלל. הסדנה מעמתת את תפיסות המשתתפים והחברה עם הנתונים והעובדות בשטח, כמצע לדיון בשאלות כגון: מהי אלימות מינית? ממה היא נובעת? עד כמה היא נפוצה? במי היא פוגעת ומדוע? האם יש מאפיינים מיוחדים לקורבנות או לתוקפים? כיצד אנחנו כחברה יכולים להשפיע על המציאות הזאת? מה ביכולתנו לעשות אם אנחנו או מישהו בסביבתנו נפגעים מאלימות מינית.

״קשר בטוח״ (אהבה ויחסים, מיניות והתבגרות)

הסדנה עוסקת במין בטוח ובחשיבות השימוש באמצעי מניעה, לצד הבשלות והאחריות הנדרשות כאשר מחליטים לקיים יחסי מין. מטרת הסדנה היא לקשר בין יחסי מין בטוחים לבין בחירה חופשית ומושכלת, אחריות, בגרות ומוכנות וכן בריאות, כבוד הדדי, אכפתיות, אמון, דימוי עצמי ובטחון עצמי (סדנה זו מועברת לרוב בנפרד לבנים ולבנות).

״זוגיות בשניים״

מתבגרים רבים מתנסים ביצירת מערכות יחסים זוגיות אשר עתידות להשפיע במידה רבה על המשך חייהם. אנו מלמדים כיצד יש לשאוף ליצור זוגיות מתוך תפיסה עצמית מגובשת, חיובית ובטוחה ולא מתוך חסר או צורך בחיזוק של גורם חיצוני. הסדנה עוסקת בזוגיות המאפשרת עצמאות ונפרדות לכל אחד מהצדדים ומזמנת דיון במושגים: דימוי עצמי, תקשורת בינאישית, גבולות ואסרטיביות, כבוד הדדי והתחשבות, ככלים בסיסיים ליצירת תשתית לזוגיות בריאה.

"זה לא משחק"

הסדנה עוסקת בתופעה קשה אשר לאחרונה נעשתה נפוצה בזירת בית הספר, כתוצאה משילוב בין התנהגויות אלימות לבין שימוש במדיה וטכנולוגיה: מעשי "קונדס" לכאורה, שהינם מעשים אלימים ופוגעניים לכל דבר, אשר מתועדים באמצעות הטלפונים הסלולאריים ומופצים באמצעות הרשתות החברתיות. הסדנה עוסקת בהבחנה בין משחק לבין אלימות, בכוחה ובהשפעה של הסביבה החברתית ובזיהוי ההתנהגויות שמהוות חציית קו אדום.

״מגדירים אותי״ (דימויים נשיים וגבריים בתקשורת)

סדנה חווייתית הבוחנת את הדימויים הנשיים אל מול הדימויים הגבריים בתקשורת ובפרסומות. נשאל מהן ההשלכות של דימויים אלו על יצירת המציאות החברתית והאישית שלנו? הסדנה מאפשרת לכל משתתף ומשתתפת לשאול את עצמם האם הם מסכימים עם הדימויים האלו ושותפים להם? האם הדימויים מציאותיים? האם הם נכונים עבורנו? כיצד ביכולתם להועיל או להזיק לנו? האם ניתן ליצור שיח אחר ודימויים חלופיים? האם ישנם מודלים אחרים וחיוביים להזדהות ולחיקוי.

״אהבה חונקת״

סדנה העוסקת בדינאמיקה של אלימות בין בני זוג כפי שהיא מתפתחת החל מראשית הקשר. בסדנה נצפה בסרט המבוסס על סיפור אמיתי, המתאר מערכת יחסים רומנטית בין זוג צעירים אשר הופכת בהדרגה למערכת יחסים אלימה. הסרט מהווה מצע לדיון בשאלות כגון: מתי חיזור תמים הופך לחיזור אלים? כיצד ניתן למנוע התפתחות של מערכת יחסים פוגענית או להתמודד איתה? מהן נורות האזהרה שיש לשים אליהן לב? מה ניתן לעשות? למי ניתן לפנות?

 
פרוייקט שגרירים ״צעירים״ – נוער נגד אלימות

    מה זה פרויקט שגרירים צעירים נגד אלימות?

 

בכל שנה פועלות ברחבי הנגב קבוצות של נערות ונערים שהמכנה המשותף לכולם הוא "רוצים שינוי"! בני נוער שרוצים ליצור חברה ללא אלימות, ללא שיפוטיות, חברה שוויונית יותר. הפרויקט כולל בין 12 ל 25- מפגשים קבוצתיים חד-שבועיים באורך כ 90- דקות, בהם נחשפים בני הנוער לתחום של אלימות ואלימות מינית כתופעות חברתיות, רוכשים ידע רב ובעל ערך, עוברים תהליך קבוצתי משמעותי ומוציאים לפועל פרויקטים קהילתיים.

כחלק מהתכנים המועברים, ישנה אפשרות לשלב סדנאות דרמה-תרפיה, קורס מקוצר בשיטת React –  טכניקות התמודדות במצבי לחץ, סדנה משולבת הורים-בני נוער. במסגרת התהליך מתקיים סמינר אזורי חוויתי בהשתתפות כל בני הנוער הלוקחים חלק בפרויקט. במהלך הסמינר יחוו בני הנוער סדנאות ODT לפיתוח עבודת צוות, יאזינו להרצאות אורח מרתקות, יפתחו יחד פרויקטים קהילתיים – במטרה לפתח מנהיגות אזורית צעירה בקרב בני הנוער.

 

    למה קוראים לפרויקט "שגרירים צעירים"?

 

אצלנו במסל"ן מאמינים בשיטת "תעביר את זה הלאה!" כל שגריר/ה בא/ה במגע בחיי היום-יום עם אנשים רבים – חברים מקבוצת השווים, בני משפחה, חברי קהילה. המסרים החשובים, הידע, הכלים ותפיסות העולם מועברים/מחלחלים דרך השגרירים גם לסביבה הקרובה שלהם – וכך אנו מרחיבים את מעגל המודעות ומאיצים את השינוי החברתי המיוחל.

 

    למי מיועד הפרויקט?

 

בנות ובני נוער (כיתות ט' ואילך) מאזור הנגב בכל מסגרת חינוכית שהיא (פורמאלית ובלתי פורמאלית) – בתי ספר במסגרת מחויבות אישית, תנועות נוער, קיבוצים, מושבים, קבוצות בהתארגנות עצמאית ועוד.

גודל הקבוצה נע בין 8 ל 16- משתתפים.

 

 

    איזה סדנאות עוברים בני הנוער?

 

"מה זו אהבה?" נשיות וגבריות בהקשר החברתית זוגיות בריאה, "אהבה חונקת", "תחום אפור, "קשר בטוח", הטרדה מינית, "סקס, סמים ואלכוהול" ועוד ועוד.

 

     למה כדאי לקחת חלק בפרויקט?

 

  • רכישת ידע נרחב בתחום תופעת האלימות והאלימות המינית כבעיות חברתיות.

  • העצמה אישית וקבוצתית.

  • למידת עקרונות סיוע – איך אעזור לחבר/ה במצוקה?

  • ידע בתכנון ובניית פרויקט והוצאתו לפועל של מיזם חברתי.

  • תהליך קבוצתי משמעותי.
     

"באתי בגלל המחויבות האישית, נשארתי בשביל האידואלוגיה".

"ההשתתפות בקבוצה שינתה הרבה בשבילי, בעיקר את איך שאני תופס ומבין את נושא האלימות בחברה".

"תמיד חשבתי שמקומה של אישה במטבח, אף פעם לא חשבתי שיכול לצאת ממני משהו גדול ומשמעותי.

מאז שהתחלתי במסל"ן, אני יודעת שאני מסוגלת להכל!"

"פעם לא הפריע לי איך שהחבר'ה מדברים על סקס ועל בנות, היום, אני חייב להעיר להם ולהעמיד אותם במקום!"

 
עיטורים ואותות
אות העיר באר שבע
אות תיקון עולם
אות הנשיא למתנדב

מסל״ן מרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ואלימות, נגב. ע״ר 580141455  |  לאתר האיגוד של מרכזי הסיוע בארץ