052-6216012 | 052-6216023   |  hinuch@maslan.org.il  :לפרטים והזמנת סדנאות

אוכלוסיות מיוחדות

הצורך

כבר בשנת 1975 קבע ארגון הבריאות העולמי (WHO) כי הזכות למיניות היא זכות יסוד של כל אחד ואחת מאתנו, והיא כוללת, בין השאר, את הזכות לחירות מינית, לעצמאות ולביטחון מיני, לפרטיות מינית, לשוויון מיני, להנאה מינית, הזכות לביטוי עצמי מיני ורגשי, למידע וחינוך מיני ולטיפול מיני.

ילדים, מתבגרים ובוגרים מחוברים כיום במשך שעות ארוכות לסוגי מדיה שונים, ונחשפים למידע ולתכנים ללא תיווך מתאים. תכנים רבים עוסקים במיניות, וזאת בלי התאמה לגיל, לשלב ההתפתחות או למצב הרגשי. תכנים אלה משפיעים על גיבוש גישה ועל התייחסות למיניות, להתנהגות מינית ולהתפתחות מינית.

מתבגרים ובוגרים עם מוגבלויות מתקשים במיוחד להתמודד עם מציאות זו – מציאות של הצפה במסרים ובגירויים שאינם מותאמים להם. הצפה זו עלולה להוביל אותם לקבע תפיסות שגויות בנוגע למיניות ולהוביל אף להתנהגויות לא מותאמות. על כן חשוב לשוחח על הנושאים: התנהגות מינית-חברתית מתאימה – מהי? מהו מרחב פרטי ומהו מרחב ציבורי? מיהו זר ומיהו מוכר? יש לציין כי קשיים אלה עלולים לא רק לפגוע בזכויותיהם, אלא אף לחשוף אותם להתנהגויות מיניות בלתי מותאמות, למצבי ניצול ופגיעה.

לפיכך קיימת חשיבות רבה במתן מענים חינוכיים וטיפוליים, הן לאנשים עם מוגבלויות והן לסביבה המשפחתית, החינוכית והטיפולית שלהם, במטרה לאפשר לממש את זכויותיהם בתחום המיני-חברתי באופן בריא, מותאם ומוגן ותוך הימנעות ממצבי ניצול, סיכון ופגיעה.

 

התכנית

מחלקת החינוך במסל"ן מציעה סדרה של 10 מפגשים לאנשים עם צרכים מיוחדים. כל סדנה נבנית בהתאם לצורכי המסגרת המארחת, ומועברת בנוכחות מדריכים ואנשי מקצוע אשר מכירים את המאפיינים המיוחדים של המשתתפים. ההכשרה תיפתח בשני מפגשים לצוות המקצועי במסגרת המארחת.

 

למי זה מתאים?

התכנית מתאימה לקבוצות של בוגרים ו/או צעירים המתמודדים עם מוגבלות:

  • מש"ה (מוגבלות שכלית התפתחותית) ברמת תפקוד גבוהה

  • על הספקטרום האוטיסטי ברמת תפקוד גבוהה

  • הפרעות קשב וריכוז

  • מוגבלות גופנית

  • כל מוגבלות אחרת

 

תוצאה רצויה

לאחר רצף הסדנאות אנו מצפים כי יחולו השינויים הבאים:

  • המסגרת המארחת תאמץ שיח מאפשר ופתוח בנוגע למיניות.

  • משתתפי המסגרת ידעו לזהות את התחושות הפנימיות שלהם ולשקף אותן.

  • משתתפי המסגרת יפנו לעזרה אם הם ייפגעו מינית או פיזית.

  • עמדותיהם של משתתפי המסגרת ושל הצוות המקצועי בנושאי מיניות ואלימות מינית ישתנו, כך שהאשמת הקרבן תפחת.

  • תגבר בקרב הצוות הבנה בסיסית יותר של ההשלכות על הנפגע/ת.

  • יינתנו לצוות כלים לאיתור ולזיהוי מצוקה וכן עקרונות סיוע בסיסיים.

 

סדנאות לדוגמה

  • אנו תופרים "חליפה אישית" של סדנאות לכל מסגרת בהתאם לרמה הקוגניטיבית ולרמת התפקוד המנטאלי ולפי צורכי הארגון המזמין.

 

דימוי גוף

הכרה ושיום של אברי הגוף השונים, לרבות איברים פרטיים. התמודדות עם סקרנות מינית ועם צרכים מיניים תוך שמירה על גבולות אישיים, שמירה על היגיינת הגוף וקבלת המסר "הגוף שלי ברשותי".

 

גבולות ונגיעות

הבחנה בין תחושות שמעוררות נגיעות מתאימות לבין רגשות שמעוררות נגיעות לא מתאימות. הבחנה בין נגיעות לגיטימיות רצויות וחשובות (גם אם לעתים אינן נעימות = זריקה) לנגיעות שעשויות להיות נעימות, אך אינן מתאימות. למידה שמותר ורצוי לדחות נגיעות לא נעימות ולא מתאימות – אסרטיביוּת: "להגיד לא", אך זאת תוך הכרה בקושי להגיב במצבים של פגיעה ומודעות למורכבות הרגשית שמעוררת נגיעה לא מתאימה. הכרת מקורות הסיוע: אל מי ניתן לפנות במצבי סיכון, לחץ ומצוקה?

 

חברות ומערכות יחסים

הכרת המושג "חבר" וסוגים שונים של חברות ויחסים בינאישיים. חשיבות ומשמעות דו-שיח בין חברים. הבנה מהי מערכת יחסים בריאה, מאפשרת, טובה, שמקבלת אותי כמו שאני, ומהם גבולות בריאים בין חברים.

 

סודות

התמודדות עם סוגיית ה"סוד". ההבדלים בין דיווח לבין הלשנה או רכילות. מדוע חשוב לשתף בסוד? ומי האנשים בסביבתנו שאנו יכולים וצריכים לשתף כאשר קורה לנו או לחבר\ה שלנו משהו לא טוב?

 

גלישה בטוחה באינטרנט

העלאת מודעות אצל בעל המוגבלות לסכנות הגלישה ברשת בדגש על תכנים ועל זהויות סמויות ברשת. רכישת דרכי התמודדות – התנהגות מושכלת בעת חשיפה לאתרים בעיתיים (בהתייחס לאלימות), התמודדות עם הטרדות ברשת.

עיטורים ואותות
אות העיר באר שבע
אות תיקון עולם
אות הנשיא למתנדב

מסל״ן מרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ואלימות, נגב. ע״ר 580141455  |  לאתר האיגוד של מרכזי הסיוע בארץ